t*log

t*log

Wat is t·log?

In t·log lees je mijn visie op de wereld, en met name mijn wereld, hoe bescheiden die ook moge zijn ...

Maandag 1 augustus 2011

NederbergenserPosted by -t- 04 Aug, 2011 23:32

Nee, dat wordt dus ...

Donderdag 4 augustus 2011

De dagen vliegen voorbij, ondanks dat mijn voornaamste bezigheid uit wachten bestaat. Wilde eerst "werkzaamheid" schrijven, maar dat is een soort contradidtio in terminis.
Het weekend is wisselend geweest: vrijdag net mijn (wegens de vakantie bijgestelde) target gehaald, zaterdag, met vroegdienst, een onverwacht dikke dag: kr 4200 tussen 10 en 18. Mijn eerste rit was al veelbelovend, van Flesland naar Åsane, 30 km, zaterdagtarief (tarief 3), kr 600. Mooi, nietwaar?

En daarna redelijk druk geweest, ritjes vanuit de centrale, ritjes vanaf de standplaats. En aangeroepen ritjes. Raar is dat: in Nederland is het verboden een taxi aan te roepen die langs rijdt, dus daar hebben we ook geen woord voor. Terwijl het hier dus wel toegestaan is, en dan word je als taxi dus "gepraaid".
Ik werd dus gepraaid, op een behoorlijk drukke kruising, met maar één rijbaan waar alle bussen en taxi's over moeten, dus ik heb mezelf half op de stoep en zo veel mogelijk buiten de stroom geposteerd. Ik werd geënterd door twee dames, een 70er en een 50er, die uit shoppen waren geweest in de stad, en terug wilden naar Skjold, da's in de buurt van waar ik woon dus een aardig eindje uit het centrum. En natuurlijkk kwam de vraag waar ik vandaan kwam. Ik spreek redelijk mijn Noors, maar niemand kan mijn accent plaatsen. Ben al voor van alles en nog wat uitgemaakt: IJslander, Færoerner (dat vinnik leuk want dat valt hier onder de mede-noorderlingen, dus ik klink al noords), veel vermeldingen uit het Middellandsezeegebied. En toen ik dus meldde dat ik Nederlander ben, begon dochter meteen te kirren. Bleek die dus al 25 jaar in Nederland te wonen en bij moeders op bezoke te zijn. Zij vertelde (in 't Nederlands) dat ze er wel eens over dacht om terug te verhuizen naar Noorwegen, maar zat met de vrienden in Nederland, en de over te planten kinderen. Maar moeders mocht nog niet weten over haar gedachten. En even later vertelde moeders (in het Noors) dat ze zo graag wilde dat dochter terug zou keren naar Nederland.

Krijg sowieso veel reacties op mijn Nederlanderschap. De meeste Noren zijn wel over ons te spreken, ons voornaamste kenmerk is de coffeshops en de vrije hash, niks geen kaas, tulpen en windmolens. En Sijtje Boes heeft helemaal nog niemand van gehoord (hoewel ik er nu aan begin te twijfelen of er in Nederland nog mensen zijn die kennis aan haar hebben ...)

Gisteravond op Flesland ook weer een NL-belevenis: twee mannen aan boord die in het Noors hun bestemming opgaven. Maar toen we goed en wel op weg waren, gingen ze in 't Nederlands verder. Waarmee ik me dus in 't Nederlands mee bemoeide :) Was wel gezellig, standaard verhaaltje, waarom, hoe lang, bevalt 't, en zo.

Nog een nagekomen bericht: ik heb verteld over mijn bezwaarschirft dat ik naar de NAV heb opgestuurd. En de ontvangstbevestiging die meldde dat ik binnen zis maanden een beslissing kon verwachten. Nu was er wéér post: mijn klaagschrift, met het verzoek of ik er een handtekening onder wilde zetten. Nou had die dame met wie ik gemaild had, mij daarop attent gemaakt, zodat ik de dag na inzending van het klaagschrift, hetzelfde exemplaar maar nu voorzien van een handtekening, nogmaals heb opgestuurd, maar dat was blijkbaar even aan haar aandacht ontsnapt. Ik begin te begrijpen waarom er geen noorse vertaling voor het woord 'efficiency' is: dat is gewoon een onbekend begrip.

Om daarover even uit te weiden:

De Flyplassveg, vanaf het vleigveld naar de bewoonde wereld, wordt uitgebreid. Volgens de borden wordt er een voet- en fietspad langs aangelegd, en het project moet zomer 2011 klaar zijn. Staat er al sinds lente 2010, dus het is een Project.
Maar er begint nu schot in te komen. Ze hebben rots opgeblazen, geëgaliseerd, een dalletje dat de weg kruist, opgevuld, sleuven gegraven voor riool en leidingen, stoepranden gelegd, lantaarnpalen opgericht, geasfalteerd, ... In de tussentijd hebben ze tijdelijk asfalt gelegd, zodat het verkeer doorgang kon vinden. We hebben aan de linkerkant gereden, aan de rechterkant, daarna weer links, nu weer rechts.Vóór de winter begon lag er noodasfalt in het dalletje, zodat we in het donker een kuil in moesten (waarin dan ook nog week een bocht lag). Na de winter was het eerste wat ze deden, het dalletje opvullen zodat die kuil weg was, en we weer zicht hadden op waarheen we gingen. Hadden ze dat opvullen nou vóór de winter gedaan, hadden we niet zo'n duik in het duister hoeven maken.
Het begint nu ergens op te lijken over bijna de gehele lengte, met uitzondering van de aansluitingen op de niet-opgeknapte delen, en de afslagen naar de paar woonhuizen die langs het traject liggen. Dáár moeten ze nu nog egaliseren, sleuven graven voor riool en leidingen, stoepranden leggen, lantaarnpalen richten, asfalteren, ... En dat is niet alleen bij dit project: ook in de stad waar allerlei grote Projecten gaande zijn, is het een heen-en-weer: diverse kruisingen waar we dan weer wel en dan weer niet overheen mogen. En omleidingen binnen omleidingen ...
(...)
Schreef bovenstaande terwijl ik op Flesland in de wachtrij stond. Toen kwam daar een rit vanuit de centrale, een klnat oppikken bij Statoil, vijf minuten heen, vijf minuten terug naar Flesland. Omdat dat betekende dat ik weer achteraan in de rij moest gaan staan, heb ik even (online) de aankomsten op de heliport gecheckt. En er kwamen drie helikopters binnen binnen twintig minuten. En omdat er vaak minder taxi's bij de heliport staan dan op het "echte" vliegveld, ben ik daar maar gaan staan. Vijf taxi's voor me,, en na tien minuten was het mijn beurt. Austrheim alsjeblieft. Een grote grijns maakte zich van mij meester; Austrheim ligt buiten ons vaste rijgebied, dus kr 23 per kilometer in plaats van kr 16, en het ligt een dikke 90 km vanaf Flesland. Anderhalf uur later stond er kr 2200 op de teller; een bedrag waarvoor ik gisteren tien uur in touw ben geweest. En dat geeft de burger moed, nietwaar? De rest van de dag is nog steeds iet om over naar huis te schrijven, zeker niet met de huidige posttarieven. Het is inmiddels half twaalf in de voornacht. Het is een zomerse avond, de temperatuur is nog steeds 17°, vanmiddag was 't 26° maar tijdens een hevige regenbui daalde het opeens naar 16°. Maar het is aangenaam buiten, en ik ga zo naar de stad om te kijken hoe 't aar is deze nacht...


  • Comments(0)//tlog.litz.nl/#post178